علی سلطانی مینویسد:
هر امری، به محضی که انسانی میشود و به فوریتی که خاک زمین و غبار زمان بر تن آن مینشیند، به رنگِ تنوع و پیچیدگی انسان، دچار تنوع و تکثر میشود. حتی اگر آن امر، الوهی و قدسی هم باشد، باز در آیینه انسان و زمان و مکان رنگ تعلق و اقتضائات تاریخی میپذیرد. به این منطق، دین به عنوان امری ”الوهی ــ از نظر آنهایی که به آن معتقدند و چنین اعتقادی دارند ــ وقتی برای انسان نازل میشود و در ذهن و ضمیر او مینشیند، ناگزیر است که ”انسانی شود. این به معنای تنزل یا تحریف آن امر نیست، بلکه وصف واقعیتی است ناگزیر، ناگزیریای که برای هر موضوعی که با انسان سروکار دارد رخ میدهد. بسیاری از باورمندان از این نکته خطرناک تبری میجویند و آن را معادل نسبیانگاری و بیاعتبارکردن دین میشمارند، در حالیکه اگر هم از موضع مخالف و متذکر، ”تنوع برداشتهای انسانی از دین را محکوم و مطرود کنیم، باز این نافی واقعیت داشتن انسانی شدن امر دینی نیست.
دو پاپ، تصویری از انسانی شدنِ دین
فیلم ”دو پاپ (Two popes) به کارگردانی فرناندو میرلس (Fernando Meirelles) محصول سال ۲۰۱۹ بُرش و بُعدی از این انسانی شدن دین را به نمایش میگذارد: روایت دو کاردینال اعظمی که یکی حضرت اعظم پاپ مسیحیان غربی میشود و دیگری مایل است کنار برود و بازنشسته شود؛ کاردینال برگولیوی اصلاحطلب و نوگرا و کاردینال راتسینگرِ سنتگرا و نوستیز. برگولیو خواهان ساده و غیرتشریفاتی کردن شئون کشیشی و نهاد کلیسا است و راتسینگر این جلال و شکوه و دیوانسالاری را لازمه حیثیت و عظمت پاپ و کلیسا میداند. برگولیو از انجام امور عادی، مشغلههای ساده و هواداریهای معمول چون دوست داشتن فوتبال و رقص به سبک آرژانتینی ابا ندارد. در اقتدا به عیسی مسیح (ع) نشستوبرخاست با گناهکاران و نه وماً پرهیزگاران را وظیفه خود میداند، نان و شراب را به همه از جمله مُطلقهها میدهد، قائل به کشیدن دیوار میان خود و مردم نیست و تجرد را یگانه سبک دینی زیستن نمیداند. در خیلی از این موارد راتسینگر با او همنظر نیست.
بُنمایه فیلم
بُنمایه فیلم ”دو پاپ، که به ادعای خودش روایتگر ماجرایی حقیقی است، همین قصۀ همیشگی تجدد یا سنت در دینداری است. این بار این اوج و فرود در مناسبات دو شخصیت اصلی فیلم، که همان پاپ بندیکت شانزدهم (کاردینال راتسینگر و پاپ قبلی) و پاپ فرانسیس (کاردینال ژرژ ماریو برگولیو و پاپ فعلی) هستند، روایت میشود. راتسینگرِ آلمانی مدافع پافشاری بر سنتها و حقایق ثابت مسیحیت است که به قول خودش دوهزار سال در این دین ریشه دارد و باید در برابر خطرات نسبیتگرایی و عُرفی شدن حفاظت شوند. از این رو، مُصِر و خواهان ریاست است تا مبادا دین دستخوش دستکاری دلبخواهانه شود. او با همین افکار و اهتمام در رأیگیری کاردینالهای اعظم در واتیکان هم رأی میآورد و پاپ بندیکت شانزدهم میشود. برگولیو اما جاهطلب و در پی پاپ شدن نیست، چیزی که البته خودش میتواند امتیازی برای رأیآوری باشد.
پاپ بندیکت شانزدهم چندین سال پاپ میماند، تا جایی که یکی از رقبا و منتقدان اصلیاش، یعنی همان کاردینال برگولیوی آرژانتینی که نماینده اصلاحطلبان و نوگرایان مسیحیت کاتولیک بود، از مقام اسقفی اعظم آرژانتین قصد استعفا میکند. پاپ، برگولیو را برای پرسش از چرایی استعفا از آرژانتین به واتیکان فرامیخواند. در یکی از جالبتوجهترین سکانسها و پیرفتهای فیلم، بیننده ملاقات و گفتوگوی این دو دوست، رقیب و منتقد قدیمی را در باغی دلانگیز در اقامتگاه تابستانی باشکوه پاپ ملاحظه میکند. از همان ابتدا همه چیزِ این دو در تقابل است. یکی ساده و مخالف تشریفات و ریختوپاش، نوگرا و دغدغهمندِ بیتوجهی نهاد دین به دنیای جدید و مسایل تازه از قبیل نابرابری اقتصادی جهانی و مخاطرات زیستمحیطی و کمتوجهی به فضاحت آزار جنسی برخی کشیشان است. دیگری مدافع سنت، بیشتر دغدغهمندِ صیانت از دوام سنتی آیینها و مدافع حفظ آبرو و شأن کلیسا است. یکی تغییر را سازش نمیداند و دیگری تن دادن به تحولات را معادل سازشکاری میشمارد. یکی کفشی مجلل میپوشد، دیگری کفشی معمول به پا میکند و با اتوبوس میآید و میرود.
ده دقیقه گفتوگوی شاهکار
این گفتوگوی حدوداً دهدقیقهای از بهترین مقاطع فیلم و روایتگر جذابی از این دو نوع دینداری است و مسایلی را مطرح میکند که با تفاوت در مصادیق، عیناً در همه ادیان از جانب دو گروه سنتگرا و تجددخواه، چه در طبقه عام و چه خاص مطرح است. بیتالغزل هم آنجایی است که راتسینگرِ سنتگرا این جمله مشهور را در پاسخ به انتقاداتِ بیپردۀ برگولیو در پارو نزدن کلیسا در رود جاری تحولات جدید، میگوید: کلیسایی که به ازدواج عقاید عصری خاص درآید، در عصر بعد بیوه خواهد شد.
سخن پایانی
فیلم نشان میدهد که کنارزدن پردهها و دیدن پشتصحنه مناسبات نهاد رسمی کلیسای مسیحیت، نه تنها نمایش نقاط ضعف آن به حساب نمیآید، بلکه با ترسیم چهره انسانی و زمینی ون اعظم مسیحی، آنها را برای مخاطب نزدیک و دسترسپذیرتر میکند و نشان میدهد که این نهاد در برابر نقد و توصیف انسانی از خود دیگر کمتر مقاومت میکند. این اتفاق مبارکی است. چه بسا این رویکرد در دنیای مدرن مبلغانه هم باشد، چیزی که نمونه مشابه و چنین خوشساختی برای عالم اسلام و ونش هم میتواند مفید باشد. (خبرگزاری ایرنا، دسترسی در 1398/11/18)
یادداشتها:
ـ خبرگزاری ایرنا (انتشار در 1398/10/20)
درباره این سایت