محمد سروش محلاتی مینویسد:
«با شهادت حضرت حمزه در جنگ احد، مسلمانان سخت متأثر شدند، به خصوص که دشمن بدن او را مُثله کرد و برخی اعضاء آن را قطع کرد. این مصیبت بر مسلمانان سخت و گران بود و آنها میگفتند که باید این کار را تلافی کرده و عدهای از قریش را اینگونه مجازات کنیم و حتی گفته شده که رسول خدا در اثر شدت ناراحتی گریست و فرمود: ”از هفتاد ــ یا سی ــ نفر از مشرکان همانگونه انتقام خواهم گرفت؛ لامثلن بسبعین رجلا منهم (المیزان، ج ۱۲، ص ۳۷۷؛ و تفسیر القمی و اعلام الوری؛ سیره ابن هشام، ج ۲، ص ۹۵؛ تاریخ طبری، ج ۲، ص ۵۲۸)
در این فضای خشم و کینهتوزی، آیه نازل شد تا جلوی افراطگری را بگیرد و مسلمانان را به اخلاق برگرداند. خداوند فرمود: انتقام باید در حد همان جنایت و به همان اندازه باشد و حق ندارید از آن کنید و البته صبر و خویشتنداری بهتر است؛ ”وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیرٌ لِلصَّابِرِینَ (نحل: ۱۲۶) و پیامر فرمود: تحمل و صبر میکنم.
و بدین وسیله نه فقط آن فضای ملتهب و انتقامجویانه، که میتوانست زمینه اقدامات خلاف قاعده باشد، پایان یافت، بلکه با دعوت به خویشتنداری آرامش به جامعه بازگشت.» (به نقل از کانال محمد سروش محلاتی)
پسنوشتها:
➊ از دیدِ مهدی فردوسی مشهدی (دینپژوه) این روایت پذیرفتنی نیست. اما وی تأکید میکند ”بر کنار از صحت و سقم روایت که من آن را سقیم و مجعول میدانم، فرمان آیه درباره ضبط و مهار خشم پس از داغدیدگی و در مقام خونخواه، روشن است؛ یعنی فقط معاقبه به مثل.
➋ ترجمه آیه: «و اگر خواستید کسی را مکافات کنید، نظیر آنچه به آن مکافات دیدهاید مکافات دهید؛ و اگر شکیبایی ورزید، [بدانید] این شیوه برای شکیبایان بهتر است.» (نحل: ۱۲۶)
یادداشتها:
ـ ایکنا: خبرگزاری بینالمللی قرآن (دسترسی و انتشار در 1398/10/15)
ـ کانال محمد سروس محلاتی (دسترسی و انتشار در 1398/10/15)
ـ یادداشت مرتبط:
درباره این سایت