مهراب صادقنیا:
سخن گفتن درباره اربعین، که هاله قدسی و معنوی آن را دربرگرفته است، از منظر جامعهشناسی کار آسانی نیست. پیادهروی اربعین برای ما آیین نوزایی است که به سرعت فراگیر شده و به سرعت در حال مشابهتسازی است. امسال آیینهایی مثل پیادهروی عید غدیر و بازماندگان اربعین از جمله مشابهتسازیها است.
پیادهروی یک محل دادوستد فرهنگی برای شیعیان و اشتراک تجربههای فرهنگی و نمایش صورتهای مختلف خردهفرهنگهای مذهبی، از قبیل فرهنگهای ایرانی، افغانی و عراقی و فرهنگهای غیرمذهبی مثل غذاهای فرهنگهای مختلف است. نکته بعدی افزایش خلاقیت همه مشارکتکنندگان در برگزاری عزاداری مثل تأثیرپذیری رسوم عزاداری ایرانی از عزاداری عربهاست.
رؤیتپذیری و مشاهدهپذیری شیعیان نکته بعدی است. این یک اصطلاح جامعهشناسی است که در موقعیتی بیان میشود که اقلیتهای قومی و مذهبی برای کسب حقوق بیشتر تلاش میکنند و کاری میکنند که دیده شوند. این دیده شدن گاهی به صورت افعالی خشن یا گاهی به صورت اشتباهات خودآگاه و فاحش انجام میشود. پیادهروی اربعین مسالمتآمیزترین شیوه در مشاهدهپذیری شیعیان است، اجتماعی بزرگ که یکروزه نیست و باعث میشود شیعیان دیده شوند و مطالعات بر روی آنها انجام شود.
هویت پیادهروی اربعین مردمی و عمومی است. نهادی شدن این پیادهروی یکی از آسیبهاست و به نوعی تعارض بین موکبهای عراقی و مکتب ایرانی و یک جور احساس تقابل بین مردم و نهاد را ایجاد میکند. نهادی شدن این آیین از میزان قدسیت این کم میکند.
مردم یک فرهنگ هرچه به همدیگر نزدیکتر شوند مرزشان با سایر ملتها زیاد میشود. در این مراسم هر چقدر انسجام میان شیعیان افزایش پیدا میکند ممکن است مرزهای آنها با اهل سنت زیاد و به اختلافات دامن زده شود. لذا باید متوجه باشیم که اربعین را مقابل حج قرار ندهیم. متأسفانه در میان برخی سخنرانیها این نکته دیده میشود. مثلاً، بیان میشود که این حج ماست. تعابیر نادرستی نظیر این بیانها مرزهای اهلسنت و شیعه را زیاد میکند. همچنین پدید آمدن یک سری شکافها میان خود شیعیان و هواداران مراجع و گروههای مختلف از قبیل شیعه ایرانی و شیعه عراقی از دیگر موارد آسیبزاست. (خبرگزاری ایرنا، دسترسی در 1398/7/26)
یادداشتها:
ـ خبرگزاری ایرنا: نشست روایتگری پیادهروی اربعین (انتشار در 1398/7/4)
درباره این سایت